
Τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο υλοποιήσαμε στο σχολείο μας τον 1ο κύκλο Εργαστηρίου Δεξιοτήτων της θεματικής ενότητας «Ζω καλύτερα-Ευ ζην» με υποθεματική ενότητα «Γνωρίζω το σώμα μου. Ψυχική και συναισθηματική υγεία». Ο τίτλος του εργαστηρίου είναι «Το σπίτι μου, σώμα και ψυχή». Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι τα παιδιά να μάθουν:
- να κατονομάζουν τα συναισθήματά τους και να τα εκφράζουν,
- να μάθουν τις αισθήσεις,
- τα βασικά στοιχεία της ανατομίας του ανθρώπινου σώματος,
- τις αρχές της υγιεινής διατροφής και της προσωπικής υγιεινής τους,
- να εμπεδώσουν τα όσα γνώρισαν για το ανθρώπινο σώμα, αλλά και να συνεργαστούν αρμονικά στα πλαίσια της ομάδας,
- να ανταλλάξουν απόψεις και να πάρουν αποφάσεις,
- να αναγνωρίζουν την αξία των δικαιωμάτων και την απόλαυσή τους από όλα τα παιδιά του πλανήτη,
- να αναπτύξουν στάσεις σεβασμού και αποδοχής στη διαφορετικότητα,
- να μάθουν για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Αρχικά, τα παιδιά ήρθαν σε μία πρώτη επαφή με τα βασικά συναισθήματα και συμμετείχαν σε ποικίλες δραστηριότητες που έχουν ως στόχο την αναγνώριση και υγιή εκφράσή τους. Διαβάσαμε το βιβλίο της Ελένης Γερουλάνου «Ο Νικηφόρος ανακαλύπτει τα συναισθήματα. Με οδηγό τα κυκλαδικά ειδώλια» και το βιβλίο του Nicola Kinnear «Μια στάλα θάρρος». Ακούσαμε το τραγούδι «Το δέντρο των συναισθημάτων» και δημιουργήσαμε όλοι μαζί το δέντρο των συναισθημάτων της τάξης μας.
Σειρά είχαν οι αισθήσεις. Αφού τις κατονομάσαμε, παίξαμε βιωματικά παιχνίδια μέσα στην τάξη, αλλά και στην αυλή του σχολείου μας, με σκοπό την αναγνώριση όσων αντιλαμβανόμαστε με αυτές. Συνεργαστήκαμε σε ομάδες και με την τεχνική του κολάζ, δημιουργήσαμε εργασίες, ομαδοποιώντας όσα αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις μας.
Τα παιδιά στη συνέχεια μίλησαν στην ολομέλεια για τον εαυτό τους και όσα τους αρέσει να κάνουν, παρατήρησαν το σώμα τους στον καθρέφτη και το αποτύπωσαν στο χαρτί.
Ακόμα, ασχοληθήκαμε με τα βασικά ανατομικά στοιχεία του ανθρώπινου σώματος. Εντοπίσαμε τα εξωτερικά χαρακτηριστικά μας, με έμφαση στο πρόσωπό μας, και παρατηρήσαμε τα παράξενα πρόσωπα του Πικάσο, αποτυπώνοντας στο χαρτί ο καθένας το δικό του «παράξενο πρόσωπο» ως άλλος Πικάσο. Ακόμα, δημιουργήσαμε το ανθρωπάκι της τάξης μας σε χαρτί του μέτρου σε πραγματικές διαστάσεις.
Μάθαμε για τη λειτουργία του ανθρώπινου σκελετού, παίξαμε παιχνίδια σύνθεσής του, κάναμε κολάζ, διαβάσαμε βιβλία, παρατηρήσαμε ακτινογραφίες στο light box και δημιουργήσαμε τη δική μας «ακτινογραφία».
Έπειτα, μάθαμε τα κυριότερα εσωτερικά όργανα και τις λειτουργίες τους. Τα παιδιά σχεδίασαν το περίγραμμα του ανθρώπινου σώματος με τη βοήθεια μίας συμμαθήτριάς τους που ήταν το «μοντέλο». Τοποθέτησαν επάνω τα εσωτερικά όργανα και αντιστοίχισαν κάθε ένα με την ονομασία του.
Επιπλέον, μιλήσαμε για την αξία της υγιεινής διατροφής στη ζωή μας. Παίξαμε κινητικά παιχνίδια και συνεργαστήκαμε για να δημιουργήσουμε τις ομάδες των τροφών, αλλά και την αποτύπωση της συχνότητας με την οποία πρέπει να τρώμε κάθε μία από αυτές. Γνωρίσαμε τα φρούτα και τα λαχανικά του φθινοπώρου, τα επεξεργαστήκαμε και τα αποτυπώσαμε στο χαρτί μας με μολύβι και νερομπογιά.
Μιλήσαμε για τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα όπως φαγητό, νερό, στέγη, ειρήνη και ελευθερία και διαβάσαμε το βιβλίο «Έχω δικαίωμα;Έχω δικαίωμα!» του Πάνου Χριστοδούλου από τις εκδόσεις Μικρή Σελήνη.
Την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου επισκεφτήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βραυρώνας, όπου τα παιδιά παρακολούθησαν ξενάγηση από μουσειοπαιδαγωγό και συμμετείχαν σε βιωματικό πρόγραμμα με θέμα τα γλυπτά των μικρών παιδιών και τα παιχνίδια-αφιερώματα στη θεά Άρτεμη. Η επίσκεψή μας συνδέθηκε με τη θεματική του εργαστηρίου δεξιοτήτων, καθώς τα παιδιά παρατήρησαν αποτυπώσεις του ανθρωπίνου σώματος από την αρχαιότητα.
Την Πέμπτη 20 Νοεμβρίου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Δικαιωμάτων του Παιδιού, υποδεχτήκαμε με χαρά στο Σχολείο μας την εικονογράφο του βιβλίου «Σπίτια» της Έλλης Πεταλά από τις εκδόσεις Μικρή Σελήνη, κυρία Στέλλα Δημητρακοπούλου. Μέσα από την ανάγνωση του βιβλίου από την κυρία Δημητρακοπούλου, περιηγηθήκαμε σε διάφορα είδη κατοικίας, τόσο με την κυριολεκτική όσο και με τη συμβολική τους σημασία. Άλλωστε, «Τα σπίτια είναι σώματα, καταφύγια, μυρωδιές, το μεσημεριανό μας χουζούρι. Σπίτι είναι η φαντασία, η ευτυχία, η οικογένεια, το φως, η ελπίδα..Μια αγκαλιά κάτω από τ’αστέρια». Οι υπέροχες εικόνες του βιβλίου σε συνδυασμό με τις ποιητικές φράσεις μας ταξίδεψαν στον μαγικό κόσμο του σπιτιού, θεμελιώδες δικαίωμα για τα παιδιά όλου του κόσμου.


Ο καθένας μας έδωσε την προσωπική του ερμηνεία για την έννοια «σπίτι» και ακολούθησε εργαστήρι όπου κάναμε τις δικιές μας δημιουργίες, ζωγραφίζοντας στο δικό μας σπίτι όσα αγαπάμε και έχουμε ταυτίσει με την έννοια του σπιτιού.


Τα παιδιά με χαρά τις προηγούμενες ημέρες δημιούργησαν σπίτια σε μικρές ομάδες με την τεχνική του κολάζ, διακοσμώντας τους τοίχους του Σχολείου μας, και έφτιαξαν τα δικά τους πολύχρωμα σπίτια με νερομπογιές.

Ευχαριστούμε πολύ την κυρία Δημητρακοπούλου για αυτή την ξεχωριστή ημέρα!
