ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ

6ου ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΓΕΡΑΚΑ

2020-2021

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
6Ο Νηπιαγωγείο Γέρακα Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής
Κωδικός σχολείου: 9520822
Στοιχεία
Έδρα του σχολείου(διεύθυνση): Αισώπου και Νυμφών 46,ΤΚ 15344, Γέρακας
Ε-mail: mail@6nip-gerak.att.sch.gr
            Ιστοσελίδα: https://6nip-gerak-new.att.sch.gr  
Τηλέφωνο: 2106614104
Προϊσταμένη σχολικής μονάδας: Μανώλη Αικατερίνη

Περιεχόμενα

1.Εισαγωγή 4
2.Γενικές αρχές / στοιχεία  4
3.Η ταυτότητα του σχολείου μας 5
4.Λειτουργία σχολείου  5
4.1 Διδακτικό ωράριο 5
4.2 Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών 6
5.Εγγραφές νηπίων 7
6.Φοίτηση / απουσίες 8
7. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του σχολείου 8
8. Σχολικό πρόγραμμα και καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο Νηπιαγωγείο 9
9.Καινοτόμες πρακτικές 9
9.1 Υπαίθρια τάξη 9
9.2 Φιλαναγνωσία 10
9.3 Τιμώμενος βιβλιοφάγος 10
9.4 Δανειστική βιβλιοθήκη 10
9.5 Διδακτικές επισκέψεις- σχολικές γιορτές 11
10. Άλλα θέματα 11
Εμβολιασμός μαθητών 11
10.2 Πρόγευμα – γεύμα 11
10.3 Φαρμακευτική αγωγή των μαθητών εντός σχολικού ωραρίου 12
Χρήση εικόνων και βίντεο από σχολικές δραστηριότητες 12
10.5 Σχολικοί χώροι 12
11. Συμπεριφορά- Δικαιώματα- Υποχρεώσεις 12
11.1 Η Προϊσταμένη 12
11.2 Οι εκπαιδευτικοί 13
11.3 Οι μαθητές/μαθήτριες 15
11.4 Γονείς- κηδεμόνες 16
12. Συνεργασία εκπαιδευτικών με δημοτικές αρχές 16
13. Συνεργασία γονέων και διδακτικού προσωπικού 17
13.1 Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας 17
13.2 Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας σχολείου και γονέων/κηδεμόνων 17
14.Έκτακτες ανάγκες 18
15.Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του 19

1.Εισαγωγή

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) επιδιώκει να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο καλύτερα γίνεται το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται όσο γίνεται καλύτερα οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, βοηθητικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες). Ο Κανονισμός βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση της Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου, με τη συμμετοχή εκπροσώπου του Δήμου. Λόγω των εκτάκτων συνθηκών( covid 19), δεν συστάθηκε Σύλλογος γονέων και δεν υπάρχει εκπρόσωπός του. Εγκρίνεται από τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου, καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται με κάθε πρόσφορο μέσο στους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Νηπιαγωγείου, εφόσον υπάρχει. Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας: της Διεύθυνσης του Νηπιαγωγείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων. Ο Κανονισμός, όταν κριθεί αναγκαίο, αναπροσαρμόζεται, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων

2.Γενικές αρχές / στοιχεία 

Ο σκοπός του  Νηπιαγωγείου  σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία είναι να βοηθήσει τους/τις μαθητές/τριες να αναπτυχθούν σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά μέσα στο πλαίσιο των ευρύτερων στόχων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το Νηπιαγωγείο, ως φορέας κοινωνικοποίησης μετά την οικογένεια, θα πρέπει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά να αναπτύσσονται και να κοινωνικοποιούνται ομαλά και πολύπλευρα. Σύμφωνα με το άρθρο 3, του Ν.1566, το Νηπιαγωγείο βοηθά τα νήπια «να καλλιεργούν τις αισθήσεις τους, να οργανώνουν τις πράξεις τους, κινητικές και νοητικές, να εμπλουτίζουν και να οργανώνουν τις εμπειρίες τους από το φυσικό και το κοινωνικό περιβάλλον, να αναπτύσσουν πρωτοβουλίες ελεύθερα και αβίαστα, να αναπτύσσουν την ικανότητα κατανόησης και έκφρασης στους τομείς της Γλώσσας, των Μαθηματικών και της Αισθητικής».

3.Η ταυτότητα του σχολείου μας

Το 6ο Νηπιαγωγείο Γέρακα αποτελείται από δύο τμήματα υποχρεωτικά πρωινά και δύο προαιρετικά ολοήμερα και υπηρετούν σε αυτό, 4 εκπαιδευτικοί γενικής παιδείας.

Τη σχολική χρονιά 2016-2017, το σχολείο μας μετεγκαταστάθηκε σ’ ένα  πρότυπο βιοκλιματικό κτίριο,  και διέπεται από  νέο πλαίσιο λειτουργίας (ΣΔΙΤ).

4.Λειτουργία σχολείου 

4.1 Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη και η διάρκεια των μαθημάτων του βασικού υποχρεωτικού και του ολοήμερου προγράμματος του Νηπιαγωγείου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας ανά διδακτική ώρα καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του ΥΠΑΙΘ. Ανακοινώνονται στους γονείς με την έναρξη του διδακτικού έτους με σχετικό έντυπο και παράλληλα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου.

Για το σχολικό έτος 2020-2021 το πρόγραμμα του σχολείου, διαμορφώνεται ως εξής:

Πρόωρη Υποδοχή (ισχύει μόνο για τους μαθητές/μαθήτριες που παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα και είναι προαιρετικό) Προσέλευση των μαθητών/τριών: 7:45-8:00

Υποχρεωτικό πρωινό πρόγραμμα

Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 8.15- 8:30.

Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:00\

Προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα

Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:00.

Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 16:00.

Πρόωρη αποχώρηση από το Ολοήμερο πρόγραμμα δεν προβλέπεται.

Προκειμένου να διευκολυνθεί, κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η ομαλή προσαρμογή των μαθητών/τριών δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο Νηπιαγωγείο κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας (παρ. 7, άρθρο 2, Π.Δ. 79/2017). Επίσης, προβλέπεται η μεταφορά ωραρίου εργασίας σε απογευματινές ώρες έως δύο φορές κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους για την οποία ενημερώνονται ο Συντονιστής/Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου και ο Διευθυντής/Διευθύντρια Εκπαίδευσης (άρθρο 16, παρ. 10 Π.Δ. 79/2017).

4.2 Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/μαθητριών

Η ώρα προσέλευσης των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου είναι 08:15 έως 08:30. Η ώρα προσέλευσης για την Πρωινή Υποδοχή στο Νηπιαγωγείο είναι 07:45 έως 08:00. Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα και διασφαλίζει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου. Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/μαθητριών, αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος, η είσοδος του σχολείου/οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν στις 8:30, ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου.Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).

Οι εκπαιδευτικοί υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/μαθητριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης. Οι γονείς/κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών και των μαθητριών, παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/μαθητριών που παρακολουθούν το σχολικό πρόγραμμα και παρεμποδίζει τη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών.

5.Εγγραφές νηπίων

Η εγγραφή των νηπίων γίνεται ηλεκρονικά από 1η έως 20 Μαρτίου με ευθύνη των γονέων μέσω της ψηφιακής υπηρεσίας gov.gr .

Δικαιολογητικά εγγραφής

Οι γονείς υποχρεούνται να προσκομίσουν στο σχολείο:

  • Το βιβλιάριο υγείας του παιδιού
  • Το Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ)

Ηλικία φοίτησης

Στο Νηπιαγωγείο φοιτούν δύο ηλικίες νηπίων. Η πρώτη ηλικία (νήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία πέντε (5) ετών. Η δεύτερη ηλικία (προνήπια) περιλαμβάνει τα νήπια, τα οποία στις 31 Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής συμπληρώνουν ηλικία τεσσάρων (4) ετών.

6.Φοίτηση / απουσίες

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική. Η ανελλιπής φοίτηση του παιδιού αποτελεί βασική προϋπόθεση τόσο για την ομαλή προσαρμογή του στο σχολικό περιβάλλον, όσο και για την απρόσκοπτη παρακολούθηση του προγράμματος δραστηριοτήτων του Νηπιαγωγείου. Οι γονείς/κηδεμόνες φροντίζουν να ενημερώνουν το σχολείο σε περίπτωση απουσίας του παιδιού τους. Οι απουσίες ενημερώνονται ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ. Αν οι απουσίες του μαθητή του Νηπιαγωγείου υπερβαίνουν τις εκατό (100) ανά διδακτικό έτος, η βεβαίωση φοίτησης για την εγγραφή στην Α΄ Δημοτικού χορηγείται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, που εκδίδεται ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου Νηπιαγωγών. Σε αντίθετη περίπτωση ο μαθητής επαναλαμβάνει τη φοίτηση στο Νηπιαγωγείο.

7. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του σχολείου

Το Νηπιαγωγείο εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ, εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη του Προϊστάμενου / Προϊσταμένης του Νηπιαγωγείου και υποβάλλεται προς έγκριση στον Προϊστάμενο/Προϊσταμένη εκπαιδευτικών θεμάτων της οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

8. Σχολικό πρόγραμμα και καινοτόμες πρακτικές που έχουν υιοθετηθεί στο Νηπιαγωγείο

Η φοίτηση στο Νηπιαγωγείο αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα στη ζωή του παιδιού για τη μάθηση, την προσωπική ανάπτυξη και κοινωνικοποίησή του. Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία σεβόμενοι τους κανόνες του σχολείου, όπως διαμορφώνονται από τους ίδιους και τους εκπαιδευτικούς της τάξης, όπως και το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση. Τα παιδιά μαθαίνουν να συν-εργάζονται, να δημιουργούν, να αλληλεπιδρούν, να αυτενεργούν και να είναι υπεύθυνα.

9.Καινοτόμες πρακτικές

Κάθε σχολικό έτος εκπονούνται δράσεις και καινοτόμα προγράμματα βασιζόμενα στις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, υπό την επιβλεψη της Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου και των υπευθύνων εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Διεύθυνσης Π.Ε. Ανατολικής Αττικής.

9.1 Υπαίθρια τάξη

Από την πρώτη στιγμή ο μεγάλος εξωτερικός χώρος  μας παρακίνησε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις, ώστε η εκπαίδευση των παιδιών να συνεχίζεται και εκτός τάξης. Με δεδομένο μάλιστα ότι το νέο κτίριο βρίσκεται σε αστικό περιβάλλον και τα παιδιά περνούν πολλές ώρες σε εσωτερικούς χώρους, το παραπάνω εγχείρημα αποτέλεσε επιτακτική ανάγκη.

Αναλαμβάνοντας το πρόγραμμα «ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΠΑΡΕΑ» , του Ιδρύματος Λάτση, το σχολείο μας έλαβε επιδότηση, η οποία μας βοήθησε να διαμορφώσουμε τη σχολική αυλή σε ζώνες μάθησης. Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να απασχολούνται, να παρατηρούν, να μαθαίνουν, να αναπτύσσουν την προσωπικότητά τους και τις δεξιότητές τους στη φύση, συμμετέχοντας σε:

  • Δραστηριότητες γλωσσικού εγγραματισμού με αφετηρία την Υπαίθρια Βιβλιοθήκη
  • Δραστηριότητες για την ανάπτυξη μαθηματικών δεξιοτήτων  σε εξωτερικό χώρο
  • Δραστηριότητες που αφορούν το ανθρωπογενές  και το φυσικό περιβάλλον, τη δημιουργία και έκφραση και τη φυσική αγωγή των νηπίων.

9.2 Φιλαναγνωσία

Πρωταρχικός στόχος αποτελεί η δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων ώστε τα παιδιά αφού εξοικειωθούν με το μαγικό κόσμο των βιβλίων να τα αγαπήσουν και στη συνέχεια να αποκτήσουν μια γόνιμη και σταθερή σχέση μαζί τους. Έχοντας ως γνώμονα αυτή την αρχή, προσπαθούμε να εμφυτεύσουμε στα παιδιά την πεποίθηση ότι εκτός από γνώσεις στα βιβλία συναντά κανείς συντροφικότητα, παρηγοριά και στήριξη σε δύσκολες στιγμές, ελπίδα και συμβουλές για μια φωτεινότερη προοπτική στη ζωή τους.  Από το 2011 αναλαμβάνουμε ή συμμετέχουμε σε καινοτόμα προγράμματα τα οποία φροντίζουμε να σχετίζονται και να υλοποιούνται υπό το πρίσμα της Φιλαναγνωσίας.

9.3 Τιμώμενος βιβλιοφάγος

Ο εκάστοτε «βοηθός της τάξης», δανείζεται το  βιβλίο που επιλέγει,  το οποίο παρουσιάζει στην ολομέλεια λαμβάνοντας τον τίτλο του «Τιμώμενου Βιβλιοφάγου».

9.4 Δανειστική βιβλιοθήκη

Στο σχολείο λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη, που έχει εμπλουτιστεί από δωρεές από το LIBRARY4ALL και από το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη. Η βιβλιοθήκη εμπλουτίζεται ακόμη περισσότερο  κάθε χρόνο με νέες κυκλοφορίες από χρήματα της Σχολικής Επιτροπής και διαθέτει πολύ μεγάλο αριθμό βιβλίων. Κατέχει ένα κεντρικό μέρος του κτιρίου, είναι κοινή  για τα δύο τμήματα και προάγει το πρόγραμμα της Φιλαναγνωσίας, το οποίο  αναλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου κάθε σχολική χρονιά. Στο χώρο της, πραγματοποιούνται φιλαναγνωστικές δραστηριότητες και παρουσιάσεις βιβλίων. Οι μαθητές δανείζονται το  βιβλίο που επιλέγουν κάθε Παρασκευή και το επιστρέφουν  έως την ερχόμενη Δευτέρα. Τα δανειζόμενα βιβλία πρέπει να επιστρέφονται εγκαίρως και σε καλή κατάσταση.

9.5 Διδακτικές επισκέψεις- σχολικές γιορτές

Αναπόσπαστο μέρος και αναγκαίο συμπλήρωμα των καινοτόμων προγραμμάτων αποτελούν οι εκπαιδευτικές επισκέψεις, στόχος των οποίων είναι η παρακολούθηση προγραμμάτων με εκπαιδευτικό χαρακτήρα και η αλληλεπίδραση με το φυσικό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Οι διδακτικές επισκέψεις εντάσσονται στον ετήσιο ή στον τριμηνιαίο προγραμματισμό του σχολείου, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Με τον ίδιο στόχο μπορεί να οργανώνονται σχολικές γιορτές ως μέρος των καινοτόμων προγραμμάτων ή και εσωτερικές δράσεις των παραπάνω προγραμμάτων (πολιτιστικά, υγείας και περιβαλλοντικά), που αναλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου. Σε περίπτωση διδακτικής επίσκεψης τηρείται το διδακτικό ωράριο, ενώ θα υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση προς τους γονείς και γραπτή έγκρισή τους.

10. Άλλα θέματα

10.1 Εμβολιασμός μαθητών

            Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, υποχρεωτικά είναι όλα εκείνα τα εμβόλια που εντάσσονται στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών. Ένα από τα δικαιολογητικά εγγραφής, αποτελεί και η επίδειξη του Βιβλιαρίου Υγείας.

10.2 Πρόγευμα – γεύμα

Το πρόγευμα/γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Ο/η νηπιαγωγός βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

Κατά τις ονομαστικές γιορτές και τις ημέρες των γενεθλίων των νηπίων να αποφεύγονται τα γλυκά. Το κέρασμα μπορεί να είναι μη φαγώσιμο για την αποφυγή αλλεργιών.

10.3 Φαρμακευτική αγωγή των μαθητών εντός σχολικού ωραρίου

Σύμφωνα με την εγκλύκλιο(Φ.7/495/123484/Γ1/4-10-2010) οι εκπαιδευτικοί δεν χορηγούν οποιαδήποτε φαρμακευτική αγωγή στους μαθητές.

  1. Χρήση εικόνων και βίντεο από σχολικές δραστηριότητες

Εικόνες από σχολικές δραστηριότητες των παιδιών που θα αναρτηθούν από τους εκπαιδευτικούς στον ιστότοπο του σχολείου, θα έχουν υποστεί επεξεργασία και θα γίνονται μόνο μετά την ενυπόγραφη έγκριση των γονέων για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των νηπίων.

  1. Σχολικοί χώροι

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του Νηπιαγωγείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων είναι να διατηρούνται οι χώροι καθαροί.

11. Συμπεριφορά- Δικαιώματα- Υποχρεώσεις

11.1 Η Προϊσταμένη:

· Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/διδασκουσών και των μαθητών/μαθητριών και είναι υπεύθυνη, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.

 · Ενημερώνει τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου Διδασκόντων.

· Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς. · Είναι υπεύθυνη, μαζί με τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του Νηπιαγωγείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/μαθητριών.

· Έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολείο, για την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας.

·Είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση του ιστότοπου και αναρτά ότι θεωρεί σχετικό με το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό έργο του σχολείου.

11.2 Οι εκπαιδευτικοί:

·Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής και με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης.

· Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες και ιδιαιτερότητες των μαθητών/μαθητριών.

· Συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.

· Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.

· Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών /μαθητριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.

· Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.

· Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.

· Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.

· Συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής προκειμένου να υποστηριχθούν οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και οι οικογένειές τους.

· Συνεργάζονται με την Προϊσταμένη, τους γονείς και τα αρμόδια Στελέχη Εκπαίδευσης για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/μαθητριών.

· Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και μέσω της ενδοσχολικής επιμόρφωσης ή και της αυτοεπιμόρφωσης.

11.3 Οι μαθητές/μαθήτριες:

· Επιδεικνύουν σεβασμό, με τη στάση τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.

· Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης, συμμετέχουν ενεργά συνδιαμορφώνοντας την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία.

· Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή.

· Προσέχουν ώστε να διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους και δείχνουν ενδιαφέρον για την υλική περιουσία του σχολείου.

· Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η ανακύκλωση υλικών. · Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Νηπιαγωγείου ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.

· Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).

 · Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο. Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα: 1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με όποιον έχουν διαφορά. 2. Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος. 3. Απευθύνονται στον/στη Διευθυντή/Διευθύντρια, Προϊστάμενο/Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

11.4 Γονείς- κηδεμόνες:

· Η είσοδος των γονέων/κηδεμόνων στο σχολικό χώρο επιτρέπεται μόνο κατά τις προβλεπόμενες ώρες συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων.

· Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να ενημερώνουν άμεσα τους εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το Νηπιαγωγείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή/και υπεύθυνων δηλώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών επισκέψεων/δράσεων/εκδηλώσεων κ.λπ.

· Οι γονείς/κηδεμόνες θα πρέπει τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Νηπιαγωγείου, ή να αξιοποιούν κάθε πρόσφορο μέσο επικοινωνίας που παρέχεται από το Νηπιαγωγείο και να ενημερώνονται για τα θέματα του Νηπιαγωγείου.

· Σε έκτακτες περιπτώσεις θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι.

· Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν έγκαιρα και να προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους- θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και να ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

· Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και να συνδράμουν στην εύρυθμη λειτουργία τους.

12. Συνεργασία εκπαιδευτικών με δημοτικές αρχές

Οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται με τις δημοτικές αρχές και υπηρεσίες και προσπαθούν να δώσουν λύσεις στα προβλήματα του σχολείου. Προσπαθούν να αντιμετωπίζουν με ψυχραιμία και σύνεση έκτακτες ανάγκες που προκύπτουν. Εφαρμόζουν ασκήσεις ετοιμότητας, όποτε χρειαστεί. Αξιοποιούν κάθε δυνατότητα συνεργασίας με την τοπική κοινωνία, προκειμένου να επιτύχουν το καλύτερο για τη σχολική μονάδα.

13. Συνεργασία γονέων και διδακτικού προσωπικού

13.1 Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Νηπιαγωγείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το σχολείο και τον εκπαιδευτικό. Για οποιοδήποτε αίτημά τους, οι γονείς/κηδεμόνες απευθύνονται στον/την εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνονται στην Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου.

. Η στενή συνεργασία σχολείου-γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια, τον Προϊστάμενο/Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας, το Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος.

13.2 Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας σχολείου και γονέων/κηδεμόνων

Οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:

  • Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
  • Μια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/μαθητριών.
  • Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
  • Κατά την ενημέρωση προόδου με το πέρας κάθε τριμήνου, όπου πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των παιδιών τους.

14.Έκτακτες ανάγκες

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς συγκροτείται μια Ομάδα Διαμόρφωσης Σχεδίου Αντιμετώπισης Κρίσεων, που είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων με επικεφαλής την Προϊσταμένη ώστε να αναπτυχθεί ένα γενικό σχέδιο προετοιμασίας του σχολείου για την αντιμετώπιση κρίσεων.

Για την προστασία από σεισμούς και συνοδά φυσικά φαινόμενα επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου στην αρχή της σχολικής χρονιάς και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

 Η  Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης, ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών. Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση κρίσης οι μαθητές/μαθήτριες παραδίδονται μόνο στους γονείς/κηδεμόνες τους ή στα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για την παραλαβή των μαθητών/τριών από τη σχολική μονάδα. Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

15.Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του. Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από την Προϊσταμένη και το Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου.

Γέρακας , 15 Ιουνίου  2021

Η Προϊσταμένη

Αικατερίνη Μανώλη